Gemeenten verspillen miljoenen met inkopen.

Het onderzoek….

Aanbestedingsdeskundigen Pieter van den Eijnden van brancheorganisatie UNETO-VNI (installatiesector) en Joost Fijneman van Bouwend Nederland vinden dat (decentrale) overheden meer onderhands moeten aanbesteden in plaats van openbaar en niet-openbaar.

Hierover hebben zij een artikel geschreven dat is overgenomen in veel dag- week- en maandbladen. In het artikel wordt uitgelegd dat voor onderhandse aanbestedingen niet iedereen zich kan inschrijven; slechts een aantal partijen wordt uitgenodigd door de opdrachtgever. Bij openbare aanbestedingen kan echter iedereen zich inschrijven. Bij niet-openbare aanbestedingen volgt na de inschrijving een selectie van minimaal vijf partijen, waaruit vervolgens een keuze wordt gemaakt.

Grote kansen voor gemeenten
De beide heren zien grote kansen om kosten te besparen, zowel voor overheden als het bedrijfsleven. De aanbestedingsdeskundigen baseren zich op een onderzoek van consultantsbureaus Sira en Significant. Op basis hiervan stellen zij vast dat er jaarlijks 3.500 projecten zijn die onder de huidige Europese aanbestedingsdrempel van ruim 4,8 miljoen euro liggen en die tóch openbaar en niet-openbaar aanbesteed worden.

Hoe te handelen?
Doordat gemeenten hun eigen limiet kunnen bepalen wordt er soms al aanbesteed bij bedragen vanaf een ton. Deze wijze van werken is, zo blijkt, echter veel duurder en tijdrovender dan onderhands aanbesteden. Zonde van het geld. Bovendien heeft een gemeente bij onderhands aanbesteden de opdrachtgever ook echt iets te bieden, waardoor het meer loont kwaliteit te leveren. Ook zou dit innovatie en duurzaamheid kunnen stimuleren.

Valkuil
Een valkuil van onderhands aanbesteden is echter dat hiervoor wel wat meer marktkennis vereist is. Een goed voorbeeld hiervan is het selecteren van de partijen die in de onderhandse aanbesteding mogen meedoen. Als er in een voorkomend geval van de 5 uitgenodigde partijen uiteindelijk maar één partij is die slechts gedeeltelijk aan de eisen kan voldoen terwijl de andere 4 dat helemaal niet kunnen wordt het paard achter de wagen gespannen. Lees het gehele artikel online.

De Koffie Consultant kan dit probleem oplossen.
Tenminste, als de aanbesteding betrekking heeft op de koffie- en theevoorziening. Gemeenten en bedrijven kunnen De Koffie Consultant inschakelen om zaken als aanbestedingstekst opstellen en potentiele marktpartijen selecteren te regelen. Daarnaast kan De Koffie Consultant haar klanten terzijde staan bij het vooraf maken van een conceptbeschrijving van de koffievoorziening. Hierdoor houdt de aanbesteder zelf in de hand hoe die het graag hebben wil. De geselecteerde marktpartijen kunnen hierdoor ook gemakkelijker een passende oplossing aanbieden. Vanaf 1 april 2012 kan De Koffie Consultant u ook het gehele aanbestedingstraject uit handen nemen. Hierdoor hebben met name  overheidsinstanties de zekerheid dat de (Europese) aanbesteding vlot en geheel volgens de regels verloopt.

Advertenties

Over Stuivenberg

Geheel onafhankelijk adviseren van bedrijven, instellingen, overheden en horeca inzake het te voeren concept voor koffie & thee. Tevens begeleiden van deze doelgroep bij het aankooptraject. Betere koffie, thee en andere warme dranken voor de beste prijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s