“Het nieuwe werken”. Ja, en de koffie dan?

Nieuw inzicht  keuze koffiezetmachine.

Het blijft een interessante discussie; wordt het volautomatische espressoapparatuur of kiezen we toch voor een handmatige espressomachine? Hoewel deze discussie vaak gevoerd wordt daar waar het gaat om Horeca gelegenheden, is een andere, geheel nieuwe ontwikkeling nu steeds beter merkbaar. Ook hier wordt gesproken over de keuze voor vol- of halfautomatische apparatuur.

 

Lekkere koffie & thee: een primaire secundaire arbeidsvoorwaarde.

Steeds meer bedrijven, met name kantoren, willen hun medewerkers namelijk wel eens iets extra’s bieden. Daarbij is het uiteraard van groot belang dat deze “extra’s” goed zichtbaar en merkbaar zijn voor de gewaardeerde medewerker. Voorbeelden van leuke dingen voor de mensen zijn salarisverhoging, auto van de zaak, hippe laptop of een leuk snoepreisje naar het buitenland. Dit kost de werkgever echter erg veel geld en het positieve effect op de medewerker is meestal zeer snel weer weg. Geen aantrekkelijke optie dus voor bedrijven in deze tijd.

Dat de keuze valt op koffie & thee om de medewerker te pleasen en te laten merken “wij waarderen u!” is daarom niet verbazingwekkend. De kosten vallen namelijk erg mee bij een juiste aanpak, maar het positieve effect ervan is overdonderend! Men kiest in dat soort gevallen voor een concept waarbij gratis lekkere koffie & thee te verkrijgen is op de afdelingen. Deze producten worden bereid met een (vol)automaat. Tot zover natuurlijk niets nieuws onder de zon.

 

Nieuwe inzichten geven hoop.

Een nieuwe ontwikkeling is echter dat je steeds vaker ziet dat de directie, als blijk van waardering, daarnaast een plek in het bedrijf reserveert waar koffie geschonken wordt door een heuse barista. Voorbeelden zijn de nieuwe hoofdkantoren van Hema en Eiffel. Die baristi gebruiken hiervoor uiteraard een handmatige espressomachine en beschikken over een eigen bar waar de heerlijkste koffiespecialiteiten kunnen worden bereid. Hiervoor moet dan wel betaald worden door het personeel. Maar, zo is de reactie van die gebruikers, liever een paar Euro betalen voor heel lekkere koffie dan gratis (veel) minder lekkere koffie drinken. Meestal is deze plek te vinden bij de entree, zodat bezoekers van buiten er ook gebruik van kunnen maken. Gebleken is dat medewerkers en gasten deze service bijzonder waarderen. Daarnaast heeft dit het voordeel dat medewerkers ook eens met collegae van buiten hun eigen afdeling spreken. Wie weet leidt deze kruisbestuiving nog tot schitterende nieuwe ontwikkelingen….

 

Maar hoe pak je dat dan aan?

Gewoon heel lekkere koffie & thee voor al mijn mensen” klinkt als een eenvoudige managementbeslissing. Als u dat echter gaat uitwerken wordt u al snel geconfronteerd met enorme kosten, nog afgezien van de reacties van de mensen die deze koffievoorziening moeten aankopen en vervolgens in stand moeten houden. Ik heb echter een verheugende mededeling. Bij een juiste aanpak vallen kosten en “extra werk” heel erg mee en zijn vaak zelfs te voorkomen.

Zorg gewoon dat uw koffie- en/of machineleverancier zijn of haar creativiteit gebruikt om uw wens te verwezenlijken. U zult verwonderd zijn over de effecten die “het nieuwe koffiedrinken” heeft op uw personeel.

 

Meer weten?

De Koffie Consultant adviseert en ondersteunt bedrijven, overheid en Horeca bij het kiezen van een passend koffieconcept. Dat doen wij bovendien geheel onafhankelijk van toeleveranciers. Wij realiseren voor onze klanten uit de doelgroepen Bedrijven, Instellingen en Horeca koffievoorzieningen met echt lekkere koffie & thee waarbij het kostenaspect niet uit het oog verloren wordt. Wilt u hier meer over weten? Klik hier.

Of kijk op http://www.dekoffieconsultant.nl/

Advertenties

Over Stuivenberg

Geheel onafhankelijk adviseren van bedrijven, instellingen, overheden en horeca inzake het te voeren concept voor koffie & thee. Tevens begeleiden van deze doelgroep bij het aankooptraject. Betere koffie, thee en andere warme dranken voor de beste prijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s