Ontwikkelingen 2011 volautomatische koffiemachines

Ontwikkelingen op de markt van (volautomatische) koffiemachines.

Eigen visie producenten

Iedere producent van koffiemachines heeft een eigen visie op de wijze waarop met het product koffie moet worden omgegaan. Dit is niet anders bij producenten van volautomatische koffiemachines. Meestal blijkt dat de “gedachte” achter de ontwikkeling met ieder volgend type dat op de markt wordt gebracht weer terugkeert.

Soms wordt daarvan afgeweken maar meestal keert men na verloop van tijd toch weer terug naar het aloude, beproefde concept.  

Deze visie is vaak bepalend voor de kwaliteit van de ontwikkelingen van een merk en het uiteindelijke succes van het merk koffiemachine in de markt. Gesteld kan worden dat gerenommeerde merken hun visie, die zo verweven is in het product dat zij produceren, niet snel los zullen laten. Sterker nog, men zal trachten deze visie tot in de kleinste details te perfectioneren om hiermee de marktpositie te versterken.  

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van professionele koffiemachines

Het volgen van een visie verhindert echter niet dat er op het gebied van professionele koffiezet apparatuur veel nieuwe ontwikkelingen zijn. Deze ontwikkelingen zijn soms blijvend van aard maar het kan ook een modegril zijn. Hieronder volgt een opsomming van ontwikkelingen in de markt van volautomatische koffiemachines.

  1. Trend naar “kleiner”. Producenten leggen zich steeds meer toe op het produceren van (ook) kleinere koffie-apparaten. Vooral locaties met een lage dag-capaciteit voor koffie maar waar wel hoge pieken zijn, hebben baat bij dit soort oplossingen. In plaats van één grote espressomachine worden er dan bijvoorbeeld 2 of 3 kleine geïnstalleerd.
  2. Trend naar design: (gekleurde)verlichting, veel staal, futuristische designs.
  3. Trend naar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (gescheiden afvalverwerking, minder stroomverbruik, minder waterverbruik, stand-by modus)
  4. Steeds gemakkelijker reinigingsmethoden, daardoor betere reiniging. Invoering seperate kalk- en vetreinigingsmethoden. Een 100% schone machine is van groot belang voor het serveren van een goede kop koffie. In dit kader verwijs ik naar een artikel dat onlangs in Horeca Misset verscheen.
  5. De link naar koffie als belangrijke motivator in bedrijfsleven wordt steeds vaker gemaakt. Hieruit volgt dat volautomatische koffiemachines steeds vaker worden ingezet in bedrijven. De gebruiksmogelijkheden van de apparatuur is in een toenemend aantal gevallen dan ook aangepast aan het specifieke gebruik in kantoren.
  6. “On demand” mogelijkheden (per kop de koffie iets aanpassen)
  7. Display aanwezig + meer “displaygestuurd”
  8. Watertank of vaste wateraansluiting. Flexibiliteit wordt de standaard.
  9. Koffievarianten met melk(topping) en cacao door de koffie mogelijk.
  10. HACCP conformiteit wordt steeds meer van belang geacht.
  11. Steeds meer koffie-keuzes mogelijk.
  12. Volautomaten krijgen “halfautomatentrekjes” (steampower, smaak beter instelbaar etc.)
  13. Halfautomaten krijgen volautomatentrekjes (zelfstellende maalschijven)
  14. Trend naar snellere reparatie- en onderhoudsmethoden waarbij complete onderdelen van de machine, zoals de complete zetgroep, waterunit of computer, vervangen worden en op een centraal punt gerepareerd worden voor inzet op nieuwe locaties.
  15. Ontwikkelingen verbetering melkschuim waarbij zelfs nieuwe gebruiksmogelijkheden ontstaan (bijvoorbeeld de zgn. “koude melk mogelijkheden” voor extreem compact melkschuim).
  16. Professionele apparatuur waarbij de mogelijkheid voor koffiepads naast gebruik van verse bonen wordt geschapen.

 

Meer weten?

De Koffie Consultant adviseert en ondersteunt bedrijven, overheid en Horeca bij het kiezen van een passend koffieconcept. Dat doen wij bovendien geheel onafhankelijk van toeleveranciers. Wij realiseren voor onze klanten uit de doelgroepen Bedrijven, Instellingen en Horeca koffievoorzieningen met echt lekkere koffie & thee waarbij het kostenaspect niet uit het oog verloren wordt. Wilt u hier meer over weten? Klik hier.

Of kijk op http://www.dekoffieconsultant.nl/

Advertenties

Over Stuivenberg

Geheel onafhankelijk adviseren van bedrijven, instellingen, overheden en horeca inzake het te voeren concept voor koffie & thee. Tevens begeleiden van deze doelgroep bij het aankooptraject. Betere koffie, thee en andere warme dranken voor de beste prijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Ontwikkelingen 2011 volautomatische koffiemachines

  1. Pingback: Koffie op het werk moet ook goed zijn! | Stuivenberg's Blog

  2. Pingback: Lekkere koffie bij de makelaar | Stuivenberg's Blog

  3. Pingback: “Het nieuwe werken”. Ja, en de koffie dan? | Stuivenberg's Blog

  4. Pingback: Handmatige espressomachine of volautomaat? | Stuivenberg's Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s